Flere fiaskoer med fastpris! Ja, du leste riktig. Faktisk er det slik at fastprismodellen egner seg svært dårlig for IKT-prosjekter med høy grad av innovasjon og teknisk kompliserte løsninger. Dette var det tydelige budskapet til Bo Hjort Christensen under hans årlige fagseminarer både i 2018 og 2019, nå sist under ERP 2019 6. juni.
Hvorfor er det slik? I et IKT-prosjekt oppstår det fortløpende ny kunnskap, kunden får dypere innsikt i både løsninger og fagområde mens leverandøren får ny og bedre kunnskap om kundens forretningsmodell. I fastprismodellen er det ikke klima for å transformere nye ideer og muligheter, fokuset er på målet som ble definert langt tilbake. Og jo strammere økonomistyring, jo mindre sjanse er det for å ta tak i nye idéer underveis og gjøre disse om til tjenester og nytteverdi for kunden. I tillegg vil det i fastpris modellen benyttes mye tid og ressurser på prosjektledelse og administrasjon for å diskutere historien i form av målbildet og endringshåndtering.
Tips til organisering av et vellykket IKT prosjekt:
- Planlegg for en stegvis leveranse der Release 1 er avgrenset til et "minimum".
- Unngå fastpris der leveransen har elementer av innovasjon og kundespesifikt arbeid.
- Kjøp prosjektleveransene trinn for trinn, og juster målbildet om nødvendig.
Suksesskriterier - viktigere å måle suksess i forhold til effekt- og gevinstmål enn bare til resultatmål
- Fleksibilitet i innhold og kontrakter basert på løpende timer.
- Involverte og kompetente kunder.
- Lever hyppig, skap nytte gjennom hele prosjektet.
For mer informasjon, hør en av våre podcaster om temaet her.
Referanser:
Bo Hjort Christensen, Høyskolelektor BI
Magne Jørgensen, Simula Research Laboratory