Skip to main content
Til toppen

Ikke. Endre. Produktnummer.

Nøkkelfelt som produktnummer og kundenummer må aldri endres. Det sier Gurusoft. Les mer her hvorfor vi sier det.

26. oktober 2020 av Trygve Storrønningen


Grunnen er enkel: alt som skal integreres må inneholde et datafelt med en permanent unik nøkkel som identifiserer objektet. Permanent unik, altså.

Eksempler på mulige nøkler er:

  • fødselsnummer
  • organisasjonsnummer
  • GPS-/kartkoordinater
  • EAN / GTIN / ISBN


Jeg har fått mitt fødselsnummer, og det er unikt. Det er meg og kun meg. Det er permanent. Jeg kan ikke endre på det, selv om jeg skulle ønske at jeg kunne det når fristen for skattemeldingen nærmer seg.
Det er litt av greia, storebror ønsker å identifisere deg og finne deg, uavhengig av om det er i folkeregister, førerkortregister,  norsk diabetesregister for voksne, eiendomsregisteret, småbåtregisteret, gjeldsregisteret eller nasjonalt hoftebruddsregister. Jada, de finnes alle sammen. Men storebror trenger å vite at Ola Normann er den samme Ola Normann i alle registrene. Altså DEN Ola Normann og ikke en annen Ola Normann.

Sånn har vi det med dine produkter, kunder, priser og ordre også.
Vi vil vite at produkt 535 alltid er produkt 535.
Og sånn bør du også ha det.

Jeg skjønner, dersom du har bare et system, greit. Ingen legger seg opp i at du går over fra å kalle 535 for 534. Eller femtrefem.
Men.
"No man is an island"
Det er ikke dine produkter, kunder, priser eller ordre heller.
De lever og flyter rundt i et økosystem. Ikke bare et øko-nomi-system. Men et helt øko-system.

Så når et system utenfor ditt økonomisystem, for eksempel vår integrasjonsserver, leser om produkt 535 hos deg, så lager vi en kopi av 535.
Da slipper vi å mase på ditt økonomissystem hver gang noen vil se på det produktet i nettbutikken. Vi har vår egen kopi.
Og med jevne mellomrom kommer vi tilbake til økonomisystemet ditt, og sjekker om det er noen endringer på hva du har om 535 og hva vi har om 535.
Men så endrer du 535 hos deg til 534.
Så kommer vi. Og så spør vi om 535. Men vi får jo ikke noe svar om 535.
Det kunne jo være flere gyldige grunner til at vi ikke får noe svar om 535. Kanskje økonomisystemet ikke var helt tilgjengelig? Eller har 535 flyttet, gått seg en tur og kommer tilbake senere, byttet navn -- eller hva er det.
Det er der vi sliter. Ulike årsaker, ulike tiltak. Hvordan kan vi være sikre på at vi gjetter riktig?
Og så er det jo sånn da, at vi ønsker jo å være effektive.
Slike ekstra gjetterunder tar tid. Og med store datamengder tar det veldig mye tid.
Og data skal være oppdatert. Så det har vi ikke tid til. Ikke du heller.

Et annet eksempel.
Se for deg hva som skjer hvis du endret e-postadressen din, dvs. hvis du tok i bruk en ny e-postadresse, uten å fortelle det til de du kommuniserer med. Da vil du ikke automatisk få e-poster til ny adresse, og du vil gå glipp av all informasjon som sendes til den tidligere e-postadressen din. Du vil heller ikke motta mye nyttig informasjon til ny e-post som ingen du kommuniserer med kjenner til. Og mottakeren som sender e-poster til den gamle adressen tror at e-postene kommer frem, og forutsetter dermed at du er kjent med innholdet i dem.

Oppsummert:
Det er sånn at du må altså vite om hvilke systemer du har. Ikke si at data er vanskelig, ikke si at du ikke vet hva du har. Du må vite hva du har. Sånn overordnet.
Det er en del av det du driver med. Det er dine verktøy.
Dersom du har mer enn ett system, ikke endre produktnummer.
Men dersom du kunde hos Gurusoft, så har du ikke bare ett system.
Så ikke endre produktnummer.
Og dersom du endrer det, så vit at det da må endres tilsvarende i andre systemer som trenger oppdatert informasjon om produktet.
Og at det ikke er noen quick fix for oss å ta det inn over oss.
Det er en øvelse.
En øvelse som koster.
Deg.

Men noen ganger må du kanskje endre, fordi leverandøren din har endret -- eller hva vet jeg.
Har du og forretningsprosessene dine det sånn, og det ikke er noen vei utenom, da får vi gjøre en avtale om når vi skal gjøre den ekstra jobben med ajourføring av systemene.
Men vi må avtale det. Fordi dersom vi ikke gjør det. Så ender du opp med både 535 og 534 i nettbutikken. Og 535 blir bare mer og mer utdatert. Får feil priser og greier. Og du selger. Og kanskje du taper?
Det er jo ihvertfall ikke greit.

Være bevisst dine forretningsprosesser, systemer og integrasjoner. Det er vel moralen her. Vær bevisst.
Ikke. Endre. Produktnummer.

 

Hva synes du om denne artikkelen?

Lenker
Min side