Skip to main content
Til toppen

"That actually means something here" eller - Gode produktnummer inneholder ikke spesialtegn

Det er gode grunner til at produktnummer ikke skal inneholde spesialtegn. Les mer om hvorfor her.

18. januar 2021 av Gurusoft Produktavdeling


Når det gjelder produktnummer kan Gurusoft virke veldig strenge, og for eksempel Visma kan virke veldig greie. I både Business NXT, Visma Net, Visma Business og Visma Global kan du boltre deg i alle slags varianter av tegn i produktnummeret. Men i Gurusoft så sier vi at dine produktnummer kun kan inneholde tegnene “a-z”, “0-9”, og “-”.

 

Det er det gode grunner til.

En grunn er rett og slett at når andre systemer skal identifisere dine produkter, så må systemet kunne lese og gjenkjenne de tegnene du har brukt.

Og det er ikke alltid tilfelle at de kan.

I nettverkskommunikasjonens tidlige barndom, var det for eksempel ikke rom for nasjonale tegn som f.eks. våre æ, ø og å.

Og det henger fortsatt litt i.

 

Det fører igjen til at risikoen øker for at du i en skybasert verden ikke vil kunne ha en felles nøkkel (les: varenummer) på tvers av flere systemer. Og det er jo litt av det som er med skybaserte systemer, systemet står ikke lenger på kopirommet med mulighet for tweaking og enkle tilpasninger, den står ganske standardisert i en spesialcontainer i Nederland, Irland, USA eller helt andre steder, hvor du er avhengig av at de øvrige systemene enkelt kan snakke sammen vha gode APIer og felles nøkler.

 

En annen grunn er, at mange spesialtegn har en definert betydning i en gitt kontekst.

Du husker kanskje hva Rachel sa til Ross i Friends S10E13?

Ross liker å bruke sin akademiske tittel Dr, og da de ankommer sykehuset for å besøke Rachels far, så presenterer Ross seg som Dr Ross Geller, Rachel responderer:

"Ross, please. This is a hospital. Ok, that actually means something here".

Rachel påpeker altså på denne måten at tittelen Dr har en annen definert betydning på et sykehus.

 

Og sånn er det med en del tegn også, f.eks. så er skråstreken er viktig skilletegn i en URL.

Disse tegnene er også viktige skilletegn i en URL:

  • kolon :
  • spørsmålstegn ?
  • grindtegn #
  • venstre firkantklamme [
  • høyre firkantklamme ]
  • krøllalfa @
  • utropstegn !
  • dollartegn $
  • ampersand &
  • enkelt anførselstegn '
  • venstre parentes (
  • høyre parentes )
  • stjerne *
  • pluss +
  • komma ,
  • semikolon ;
  • likhetstegn =

 

Bruk av disse tegnene kan også skape problemer for søkemotoroptimalisering (SEO).

Du synes kanskje de fleste av disse tegnene er VELDIG spesielle og ikke noe du ville ha brukt. Men. Tro meg. Kreativiteten er stor.

Det beste er å få dette riktig i masterdata, dvs i ERP. Hvis dere har spesielle behov og kilder til produktnummer som gir spesialtegn i produktnummer, og dere ikke kan eller ønsker å rydde i masterdata, så må vi diskutere tiltak og eventuelle kundetilpasninger.

Selv om vi i Gurusoft kan tilpasse og ivareta mye, så vil man på internett være prisgitt andre løsninger og regler som vi må forholde oss til. Det betyr at vi f.eks. kan oppleve problemer dersom vi framtidig skal integrere deres løsning med andre tjenester som ikke godtar spesialtegn.

Vi står for at vi er strenge, vi mener det er bedre enn å være for greie og havne i trøbbel senere. Litt sånn som strenge vs litt for greie lærere.

 

Jeg får si som Rema 1000 pleide å si; Det enkle er ofte det beste.

Sånn er det med produktnummer også.

 

PS! Skulle du få lyst til å lese mer om temaet, så finner du en god artikkel om bruk av spesialtegn i URL'er her.

Hva synes du om denne artikkelen?

Lenker
Min side