Cloudinary tips & triks - Abonnementet, kreditt og Gurusoft adminverktøy
Cloudinary er en funksjonsrik markedsledende skytjeneste for håndtering av bilder, videoer og dokumenter, som Gurusoft har valgt å integrere mot. Cloudinary tilpasser deres media for alle enheter. Se hvordan dere enkelt kan berike deres nettbutikk med media. Tips & triks alle burde vite for å gjøre sin nettbutikk vakker.
24. august 2020 av Sturla Gunnerød
Cloudinary abonnementer og restriksjoner
NB! Cloudinary sine abonnementer, restriksjoner og kredittsystem kan forandre seg over tid. Sjekk når artikkelen sist ble oppdatert.
Cloudinary er en gratis skytjeneste, men tilbyr også abonnementer for dere som trenger ekstra kapasitet. Les mer om Cloudinary sine abonnementer.
Tips - I oppstartsfasen kan det være lurt å kjøpe et oppgradert abonnement fordi det er mange produkter som skal berikes. Dere kan selv velge når det passer å nedgradere deres abonnement.
Legg merke til at ulike abonnementer har restriksjoner på ulike medier. La oss se på restriksjonene til gratis abonnementet:
- Kall per time er 500 (forespørsler). Noen forespørsler kan koste mer enn ett kall. F.eks bilderedigering fordi det blir gjennomført flere transformasjoner på bildet.
- Maks filstørrelse er 10 MegaBytes (MB).
- Maks bildestørrelse er 25 MegaPiksler (MP). Et kvadratisk bilde kan ha en maks størrelse på 5000x5000 piksler (Oppløsning).
- Maks videostørrelse er 100 MegaBytes (MB). Opplastning av videoer i Gurusoft sitt adminverktøy har maks videostørrelse på 20 MegaBytes (MB). Dette kommer av standard opplastningsprofil i Cloudinary som er mulig å endre. Det vil komme en artikkel senere om hvordan dere kan forandre opplastningsprofilen deres.
Gurusoft mellomlagrer media. Det vil si at vi ikke etterspør media vi allerede har hentet ned - nettopp for å spare kvota på 500 forespørsler per time.
NB! Om du benytter deg av en administratorbruker med "Se endringer umiddelbart i nettbutikkens frontend ved hjelp av CTRL + F5" vil mellomlagring ikke gjelde og data tvinges til å oppdateres. Dette betyr at antall kall per time vil bli fortere brukt opp. Omstart av nettbutikken vil tømme mellomlagringen og media må lastes inn på nytt.
Hva skjer om forbrukskvota på 30 dager blir overskredet? Cloudinary har noe som heter "Soft limits". Det vil si at dersom deres kvote blir brukt opp, blir ikke deres Cloudinary-konto deaktivert. Det vil bli sendt ut en e-post om at dere burde oppgradere deres abonnoment. For noen vil dette være nødvendig, mens for andre kan det være enkeltilfeller hvor kvota ble brukt opp fordi de jobbet iherdig med mediaberikelse, altså et avvik i forbruket. Da må dere enten oppgradere abonnomentet eller vente på at forbrukskvota stiger igjen. Les mer om dette på Cloudinarys egne supportsider.
Hvorfor har Cloudinary en forbrukskvote, samt restriksjoner på antall kall per time? Det er for å hindre at forbrukskvota på 30 dager blir sprengt med en gang. Det kan sees på som en sikkerhetsmekanisme som forhindrer dere eller andre i å bruke opp hele forbrukskvota i løpet av sekunder.
Tips - Dere kan spare deres antall kall per time ved å skjule media i adminverktøyet. Dette er nyttig når dere jobber med å berike deres nettbutikk og ikke ønsker å forhåndsvise media knyttet til en side, en artikkel eller et produkt. Å forhåndsvise media i adminverktøyet vil fort bruke opp deres 500 kall per time. Se under hvordan dere skjuler media i adminverktøyet. Valget vil bli lagret, og mediaet er skjult neste gang dere besøker samme side.
Cloudinary kreditt
Cloudinary benytter seg av et kredittsystem. Avhengig av hvilket abonnoment dere har, vil dere ha en månedlig kredittgrense. For gratis abonnomentet er dette 25 kreditt. Legg merke til at den månedlig kreditten ikke oppdateres per måned, men heller dag for dag. Det betyr at du får tilbake den mengden kreditt du bruker i dag neste måned på samme dagsdato. For eksempel forbruket 1. januar får dere tilbake 1. februar, forbruket 16. juni får dere tilbake 16. juli, osv.
Kredittforbruket er basert på tre hovedfunksjoner:
- Bildeskaleringer / mediatransformasjoner - Det vil si all opplastning av media og eventuelle formatering gjort på media ved opplastning.
- Lagring - Lagringsplass av all media dere har lastet opp.
- Båndbredde - Media lastet ned til deres nettbutikk eller besøkt direkte via link.
For de spesielt interesserte kan dere lese mer kredittkostnader på ulike operasjoner. Les mer om dette på Cloudinarys egne supportsider.
Tips - Det gjelder å tenke smart når dere jobber med mediaberikelse. Det våre kunder ofte opplever er at de går tom for antall kall per time, og at de må vente en time før de kan arbeide med mediaberikelse igjen. Her er et par regler for å unngå dette:
- Mediaberikelse - Velg et tidspunkt i hverdagen hvor du forventer at det er lav trafikk på nettsiden. Det krever en del kall når dere har mediaberiket 50 eller flere produkter. Unngå å gjøre dette i rushtrafikken på nettsiden deres!
- Administrator - Ikke bli for vant til å bruke "CTRL + F5" om du er administrator. Antall kall per time vil bli raskt brukt opp.
- Skjuling av media - Som nevnt tidligere i artikkelen har dere også muligheten til å skjule bilder i Admin som vil spare antall kall.
Gurusoft sitt adminverktøy tilbyr en oversikt over deres kredittforbruk. Se bildet under for hvor dere kan finne dette.
Her finner dere et grensesnitt som gir en enkel oversikt over deres abonnoment og forbruk
Her ser vi at lagring, bildeskalering og båndbredde summert sammen utgjør faktisk forbruk.
Opplastning av media i Gurusoft adminverktøy
Gurusoft sine tips om bildekvalitet og -format kan dere lese om her.
Gurusoft har laget demonstrasjonsvideoer for å vise hvor enkelt det er å laste opp media til deres nettbutikk. Enten det er til en side, en artikkel eller et produkt. Demonstrasjonsvideoen under viser hvordan dere kobler et bilde til et produkt.
Det kan bli tungvint å laste opp ett og ett bilde gjennom Gurusoft sitt adminverktøy. Gurusoft har derfor utviklet muligheten for å gjennomføre bulkopplastninger på en enkel og flittig måte.
Se demonstrasjonsvideoen under for mer informasjon.